Işık yayılması ve Işık Yansıması
Belki daha önce böyle düşünmemiş
olabilirsiniz ama fotoğrafçılık aslında ışığı yakalama işidir.
Işık iki türlü olabilir.
1)
Direkt olarak yayılan ışık: Güneş, lamba, bilgisayar monitörü gibi ışık
kaynakları direkt olarak ışık yayarlar.
2)
Endirekt olarak yansıyan ışık: Işık kaynağı olmayan nesneler, ışık kaynaklarından
kendi üzerlerine düşen ışığı yansıtırlar. Hatta bazı renkleri yansıtırken
bazılarını da emerler. Biz de bu nesneleri yansıttıkları ışık sayesinde
görürüz. Koyu nesneler kendi üzerlerine düzen ışığın büyük çoğunluğunu emerler.
Açık renkli nesneler ise üzerlerine düşen ışığın büyük çoğunluğunu yansıtırlar.
Işığın elektromanyetik spektrum içerisindeki
yerine bakacak olursak insan gözü ile görülebilen ışığın yaklaşık 400nm-700nm
dalga boyu aralığında olduğunu söyleyebiliriz. Bunun frekans karşılığını bulmak
için aşağıdaki formül kullanılır.
Şekil 1) Elektromanyetik Spektrum
|
c / λ = f eşitliğinde c ışık hızı, λ dalga boyu ve f frekans olarak yerleştirildiğinde görülebilir ışığın yaklaşık 430THz (Tera Hertz) – 750THz arasında olduğu bulunur.
Görülebilir ışığın elektromanyetik spektrum içindeki yeri şekil1’de bulunmaktadır.
Renk modelleri
Görülebilir spektrumu biraz daha detaylı
olarak ortaya koyarsak tüm renklerin hangi dalga boylarında bulunduğunu Şekil
2’de görmek mümkündür.
Şekil 2) Görülebilir spektrum. |
Bu renkler temelde Mavi (B), Yeşil (G) ve
Kırmızı (R) olarak yer almaktadır.
Toplamsal
RGB modeli:
Işık kaynaklarından gelen renkler RGB
modeli ile tanımlanır. Burada R=Red=Kırmızı, G=Green=Yeşil ve B=Blue=Mavi renk
ana renkler olarak tanımlanır. Bu toplamsal ana renklerin (R,G;B) toplamı
“BEYAZ” rengi vermektedir.
Şekil 3) RGB toplamsal renkleri
|
Şekil 3’de Toplamsal renklerin üçünün
birleşimi ile BEYAZ rengin oluştuğu ve diğer iki renklerin oluşturduğu ara
renkler de görülmektedir.
İki temel rengin oluşturduğu ara renkler
ise Şekil 2’deki kesişim noktalarında görülmektedir. Bu renkler;
Red+Green=Yellow KIRMIZI(R)+YEŞİL(G)=
SARI(Y)
Green+Blue=Cyan YEŞİL(G)+MAVİ(B)=CAM
GÖBEĞİ(C)
Red+ Blue=Magenta KIRMIZI(R)+MAVİ=MOR(M)
LCD televizyonunuz veya monitörünüz de bir
ışık kaynağıdır ve bu 3 temel rengi kullanarak diğer renkleri oluşturur. Televizyonunuzdaki
her bir nokta (piksel) aslında 3 alt piksel içerir. Yani her bir noktanın
içinde aslında 3 nokta vardır. Bu noktalardan biri kırmızı, diğeri yeşil ve
diğeri de mavi rengi içerir.
Şekil 4) TV alt pikselleri
|
Bu üç rengin farklı oranlarda karışımı
diğer renkleri oluşturur. Örnek olarak Şekil 4’de bulunan ilk piksel (sol üst
köşedeki 3’lü grup) içerisinde 3 ana renk de bulunmaktadır. Bunun sonucu olarak
belli bir uzaklıkta gözlerimiz alt pikselleri göremediği için bu 3 rengi tek
bir piksel olarak algılar ve bu algılamanın sonucu da “Beyaz” renktir.
Çıkarımsal
CMYk modeli:
Işığı yansıtan cisimlerden (ışık kaynağı
olmayan) yansıyan ışıkların renkleri CMYk renk modeli ile tanımlanır. Bu
modelde C=Cyan=Cam göbeği, M=Magenta=Mor, Y=Yellow=Sarı renk olarak tanımlanır.
Bu modelde temel renkler CMY’dir. Bu çıkartımsal modelde temel renklerin
(C,M;Y) birleşimi “k=Black=Siyah”
rengi vermektedir.
Şekil 5) Çıkartımsal renk modeli.
|
Bu renk modeli yazıcı gibi baskı yapılan
cihazlarda kullanılır. Zira beyaz kâğıdın üzerine renkleri basarken siyah rengi
oluşturmak daha önemlidir.
LAB
Renk Uzayı
Resimdeki renkleri oluşturan cihazlar
ister ışık kaynağı olsun (tv veya monitör vb.) veya ışığı yansıtan baskı
cihazları (printer vb.) olsun, hiçbir şekilde tüm görülebilen renkleri
verememektedir. Görülebilir renklerin tamamı LAB renk uzayı ile
tanımlanmaktadır. Standart RGB (sRGB, ve CMYk modelleri LAB renk uzayının
sadece bir bölümünü kapsamaktadır. Adobe RGB her iki modelden daha fazla renk
verebilecek durumda olmakla birlikte, yine de tüm görülebilir renkleri
kapsamamaktadır. Şekil 6’da her bir modelin LAB uzayında hangi alanları
kapsadığı görülmektedir.
LAB uzayının her bir köşesi bir ana rengi
temsil eder. Bu köşelerdeki renkleri bir çember üzerine yerleştirirsek Şekil
7’deki renk tekerini elde ederiz.
Şekil 6) LAB Renk Uzayı
Renk tekerinde Kırmızı 0 derecede, Yeşil
120, Mavi 240 derecelik açılarda yer almaktadır. Bu açılar bize RGB modelini
verirken ışık kaynaklarının renk modeli olduğu için monitör resmi ile
işaretlenmiştir. Bu açıların tam ortası 60,180 ve 300 dereceler CMY modelini
vermektedir. Işığı yansıtan cisimlerin renk modeli olduğundan yazıcı ikonu ile
gösterilmiştir.
Şekil 7) Renk tekeri. |
HSL
Renk Modeli
Bu model H=Hue, S=Saturation ve
L=Luminance olarak adlandırılır. Renk tekerini bir altıgen olarak çizersek,
Şekil 8’de bulunan altıgeni elde etmiş oluruz.
Şekil 8) Renk tekerinin altıgen hali. |
Altıgende ana ve ara renkler kendilerine
ait olan açılarda görülmektedir. Bu modelde her bir renk Hue olarak
adlandırılır. 120 derecedeki hue “Yeşil” renktir. Üç ana rengin birleşimi her
zaman olduğu gibi “Beyaz” rengi vermektedir. Beyaz renk altıgenin merkezindedir
ve %0 saturasyona (renk canlılığına veya doygunluğa) sahiptir. Canlılık arttıkça
renk daha belirgin olur. Saf renkler %100 doygunluğa sahiptir. Luminance veya Brightness olarak da
adlandırılan parlaklık beyaz ile siyah arasındaki farkı belirlemektedir. Beyaz
%100 parlaklığa sahipken, siyah %0 parlaklığa sahiptir. Diğer parlaklık
tonlarında gri rengin çeşitli versiyonları bulunur.
HSL (veya HSB) modelini etkileyen üç
parametre şekil 9’da gösterilmektedir.
Şekil 9) HSL renk modeli. |
Televizyonlarda ve monitörlerde ışık yayan
kaynak oldukları için RGB renklerinden beyaz renk oluşturulur. Fakat siyah
rengi oluşturmak için kontrast ve parlaklık ayarları kullanılır. Bu nedenle
siyah renk tam siyah olarak değil çok koyu gri olarak görülür. Kontrast oranı
yüksek olan televizyonlarda siyah renk daha belirgin olur.
Renk Üretimi için kullanılabilecek bir araç
Bu araç ile sarı rengi oluşturabilmek için
Hue=60 derece yapmak yeterlidir. Aşağıdaki araç ile “Hue” kutucuğuna 60
yazarsanız hue alanında imlecin sarı renk üzerinde durduğunu görürsünüz. Yani
altıgende 60 derecelik açının olduğu yerdesiniz. Fakat sarının “Swatch” etiketli
bölümde görülebilir olması için parlaklığın ve doygunluğun da arttırılması
gerekir. Tam sarıyı elde etmek için Saturasyona 100 ve Parlaklığa da 100
verirsiniz. Bu durum HSB veya HSL modelini tarif etmektedir.
Aynı zamanda RGB modeline göre de sarı
rengin karşılığı yan tarafta görülmektedir. Kırmızı renk ile yeşil rengin
otomatik olarak maksimum düzeyde (255) mavinin ise hiç olmadığı (0) görülür. Bu
da iki ana rengin birleşimi olarak sarının oluştuğunu göstermektedir. Hex
alanında ise Kırmızı için 255 karşılığı olan FF, Yeşil için 255 karşılığı olan
FF ve Mavi için 0 görülür. Bu rengin Hexadecimal karşılığı FFFF00 olarak
bildirilir.
Bu aracı kullanarak HSL ve RGB modellerine
göre renkleri oluşturmak mümkündür.
Renkler için bir başka araç daha
Bu araç ile de RGB ve HSL modellerinde
renkleri üretmek mümkün olabildiği gibi, seçtiğiniz renklere uygun olan veya kontra
olan renkleri de üretebilmeniz mümkün. Bilhassa web tasarımı yapanlar için çok
elverişli bir araç.
0 comments:
Post a Comment